Copyright 2006 Sandra P. Martini

Nogen sagde engang, at du ikke kan være alt for alle. Hvad er sand i vores personlige liv er lige så sandt i business.

Selv om det kan synes ulogisk at specialisere sig og bevidst begrænse omfanget af din målgruppe, er det faktisk en meget klog markedsføringsstrategi.

En niche består af definere målgruppen for din virksomhed og mere defineret din niche, de mere specifikke dit publikum, lettere og mere omkostningseffektiv din markedsføring vil være.

For eksempel, en virtuel assistent, der reklamerer for at hun kan gøre næsten alt for kun om nogen, hvis hun er god, vil få nogle klienter fra henvisninger, men vil sandsynligvis ikke få alle de klienter, hun ellers kunne have, hvis hun havde en fastlagt målgruppe og målrettet markedsføring.

Det er langt mere effektivt at udvikle en kampagne og strategi med henblik på busser (eller ethvert marked delmængde), end det er at scatter markedsføring over internettet med håb om at du vil finde en person, der er interesseret i dine ydelser.

“Hvorfor det betaler sig at have en defineret mÃ¥lgruppe.”

Den enkleste måde at forklare dette er ved en illustration. Sammenlign følgende:

En generisk brochure-stil website for en virtuel assistent, som skildrer hende som værende alt for alle, en “tusindkunstner” Hvis du vil – hun er for alle intensive formÃ¥l, en generalist.

Versus

En skræddersyet hjemmeside for den samme virtuelle assistent, som skildrer hendes specialisering i arbejde med trænere – hun har skræddersyet sproget pÃ¥ sin hjemmeside at være “deres” sprog, hun adresser “deres” behov og hun fokuserer pÃ¥ “deres” mÃ¥l.

Først, “Jeg kan gøre noget, og alt” type hjemmeside, har tendens til at invitere skepsis. Det skaber en “for godt til at være sandt” følelse fra din læser og mere ofte end ikke efterlader en urolig følelse i din udsigt sind. Efter alt, hvordan kan nogen gøre ** alt **, og gøre det hele godt for flere klienter?

Den anden hjemmeside, men giver dig en mere komfortabel “hjemme” følelse af sikkerhed. Du ved, du vil blive varetaget af her. Hun har opført sin styrker og de omfatter ikke alt plus køkkenvask; Hun har fortalt dig, at hvis hun ikke kan hjælpe dig, hun har anbefalinger om hvem kan; og samlet set stedet har en højere grad af professionalisme. Det andet websted betyder ikke, at hun ikke acceptere andre, ikke-coach klienter, bare at hun har koncentreret sin afsætning pÃ¥ én bestemt gruppe; hun kan stadig være til stor gavn for dig.

“Der er riches i nicher.”

Specialiseret indenfor et bestemt omrÃ¥de eller “niche” er en sti til øget indtjening. Mere specialiseret din niche, mere potentiale. En virtuel assistent, der har specialiseret sig i at arbejde med trænere eller iværksættere eller golf pros eller widget beslutningstagere vil have flere kunder, genkende større effektivitet og tjene flere penge end en, der virker med alle. Svarende til hvordan en hjernekirurg gør flere penge end en praktiserende læge, og alligevel begge er “læger”.

Fordi målene er forskellige, og øvelse gør mester, er specialiserede tjenesteyderen bedre i stand til at drage fordel af effektivitetsfordele født af niching hendes klientel. Øget effektivitet fører til øget overskud samt et mere effektivt arbejdsmiljø.

Mens denne artikel har brugt virtuelle assistenter som et eksempel, er specialiseret passende for de fleste erhverv. De effektivitetsgevinster, der får du, tjenesteudbyder, er for stor til at ignorere, og de fordele, som du kan tilbyde dine kunder gør det langt nemmere at tiltrække kunder.